Blokowanie się hamulców – co warto o tym wiedzieć?
Awaria samochodu zawsze wiąże się z problemami. Są układy, które oprócz tego, że będą kosztowne w naprawie, bezpośrednio wpływają na nasze bezpieczeństwo. Zdarzają się sytuacje, kiedy awaria nie daje o sobie znać natychmiastowo. Szczególnie jest to niebezpieczne, jeśli z tego typu usterką nie mieliśmy wcześniej do czynienia, lub po prostu nie mamy wyczucia pojazdu. W takiej sytuacji jeździmy niesprawnym pojazdem, którego stan z czasem ciągle się pogarsza. Do takich niebezpiecznych awarii zaliczamy blokowanie się hamulców.
Blokowanie hamulców roboczych – objawy
Zablokowany hamulec roboczy będzie się objawiał przede wszystkim tym, że po zakończonej jeździe felga naszego samochodu będzie rozgrzana. Wyczuwalny będzie również charakterystyczny zapach rozgrzanego metalu. Na feldze może być również widoczny pył ze ścierających się klocków. Awarię taką będzie nam tym łatwiej wykryć, im dłuższą trasę przejedziemy, im więcej hamowań wykonamy oraz jeśli mamy aluminiowe felgi. Aluminium zdecydowanie lepiej od stali przewodzi ciepło. Dodatkowe objawy, jakie możemy zauważyć to pogorszenie osiągów samochodu oraz pewne charakterystyczne zmiany:
– samochód gorzej przyspiesza,
– szybciej zwalnia podczas jazdy na luzie lub na biegu jałowym,
– auto wykazuje większe zużycie paliwa.
– płyn hamulcowy w zbiorniku może mieć podwyższoną temperaturę, w wyniku przegrzewania się ciernych elementów układu hamulcowego.
Blokowanie się hamulców – przyczyny
Za zdecydowaną większość blokujących się hamulców odpowiadają tłoczki hamulcowe. Jeśli ulegną korozji lub zabrudzeniu, nie powracają do swojej pozycji wyjściowej, lub wracają ze sporym opóźnieniem po zwolnieniu przez kierowcę pedału hamulca. Do innych przyczyn zaliczyć możemy wytarte prowadnice zacisku hamulcowego lub zapieczone klocki. W celu usunięcia awarii należy udać się do mechanika, aby przeczyścić lub wymienić na nowe wyżej wymienione elementy.
Problemy z układem hamulcowy w samochodzie używanym
Spory problem z blokującymi się hamulcami mają nowi właściciele samochodów używanych. Podczas jazdy próbnej ciężko jest wyczuć awarię, szczególnie dlatego, że samochodem jedziemy pierwszy raz, a jazda taka trwa przeważnie zbyt krótko. Awaria „breaków” wyżej wymienionego typu jest spowodowana bardzo często długim postojem pojazdu na placu. Dodatkowo sprzedający zazwyczaj nie informują nas o usterce, w nadziei na sporo większy zysk. Jeżeli chcemy mieć zakupione auto używane, w którym po zakupie nie wyjdzie wiele takich oraz innych felerów, najlepiej jest kupować używane auta z gwarancją. Wiele komisów oferuje takie samochody i to właśnie w ich kierunku powinniśmy w pierwszej kolejności kierować swe kroki. Dzięki temu możemy długo cieszyć się jazdą samochodem bez wad ukrytych, których naprawa spada na naszą głowę.