Często można usłyszeć opinie, że Czechy są dobrym miejscem dla przedsiębiorców. Owszem, jest mniej procedur, niższe podatki oraz elektroniczna ewidencja płatności – co na pewno jest na plus, ale do raju Czechom jeszcze daleko. Jak wygląda w praktyce praca w Czechach u naszych południowych sąsiadów?

Praca w Czechach – na co zwrócić uwagę?

Jedną z rzeczy, która może dziwić polskich pracowników, szukających zatrudnienia za granicą – jest składka ubezpieczenia zdrowotnego. W Czechach jest ona zależna od wysokości dochodu. Co więcej kształtuje się ona na poziomie 14% zysku. Podmioty, które mają większy dochód, a niższą marżę w przypadku np. sklepów internetowych – mogą być niezadowolone. Kolejnym problemem może być poszukiwanie rodzimych, czeskich pracowników do podjęcia danej praca Czechy podobnie jak inne kraje w naszym regionie cierpią na deficyt pracowników. Jeżeli w Polsce obecnie mówimy o rynku pracownika, tam rynek pracownika jest jeszcze silniejszy – co wiąże się z ustępstwami względem szukających zatrudnienia zarówno na poziomie płac, jak i warunków. By wykonywać niektóre zawody, trzeba mieć specjalne pozwolenia, wykazać uzyskane wykształcenie lub doświadczenie w danej branży.

Firma w Czechach – jakie są plusy?

Jednym z większych atutów jest w przypadku spraw skarbowych w Czechach domniemanie niewinności – które rozwiązywane są na korzyść przedsiębiorców. W Polsce natomiast firmy są z powodu spraw skarbowych ścigani i raczej przegrywają w starciu z urzędnikami. Poziom podatku dochodowego od osób fizycznych w Czechach jest niższy niż w Polsce, co sprawia, że część przedsiębiorców przenosi swoje interesy nad Wełtawę. Warto jednak spojrzeć na inne pozapłacowe koszty, które występują w przypadku pracy na etat – są one w opozycji. Na plus dla firm zakładanych w Czechach jest także wysokość kapitału, który trzeba wnieść – w Polsce wynosi on dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością 5 000 zł – w Czechach wystarczy w tym przypadku uiścić 1 koronę. Co więcej w Czechach nie ma konieczności używania kas fiskalnych – w Polsce jest to obowiązkowe. Komunikacja elektroniczna jest tam również uznawana, natomiast w Polsce póki co bez oryginałów dokumentów trudno coś załatwić.